Kokouksen jälkeen on mielipidekirjoituksissa maalailtu
synkkiä pilviä ja käsketty kiristää kukkaron nyörit. Ratkaisua on haettu sekä
investointien jäädyttämisestä että kokouspalkkioiden pienentämisestä.
Investointipäätöksillä ja lillukan varsilla ei valitettavasti ratkaista
käyttötalouden karkaamista käsistä.
Mistä sitten on kysymys? Liedon tulos on monien tekijöiden
summa, johon uusi valtuusto joutuu nyt paneutumaan. Liedon talousongelmat
voivat juontaa juurensa esimerkiksi epärealistisen kireään talousraamiin,
alimitoitettuun budjettiin, epätarkkaan toiminnan ja talouden suunnitteluun
sekä seurannan haasteisiin. Ongelma voi olla rakenteellinen, asenteellinen tai
työvälineisiin liittyvä.
Ovatko Liedon kunnan talouden ja toiminnan raportit ja
seurantakäytännöt sellaiset, että niiden avulla voidaan taloutta oikeasti
ohjata? Saatavillahan pitäisi olla havainnollista vertailutietoa edellisten vuosien
toteumasta vastaavalta ajankohdalta ja kuluvan vuoden kumulatiivisesta
toteumasta suhteessa budjetoituun.
Tietoa pitäisi olla myös sellaisista menoeristä, kuten tehdyistä
ostopalvelu- ja muista hankintapäätöksistä, jotka eivät vielä näy kirjanpidon raporteissa.
Oman syynsä soppaan voivat tuoda myös Liedon viime vuosien
organisaatiomuutokset, jotka ovat lisänneet suunnittelun ja seurannan
vaikeuskerrointa. Yhdistettäessä määrärahaesityksiä voi euroja voi jopa pudota
epähuomiossa pois budjetista. Organisaatiomuutoksissa
voi myös käydä niin, että talousarvion on suunnitellut eri henkilö kuin se,
joka siitä seuraavana vuonna vastaa. Eihän sitä voi tietää, mihin rahojen
pitäisi riittää, jos ei ole ollut suunnittelussakaan mukana!
Onko mahdollista, että valta ja vastuu eivät Liedossa kulje
aina käsi kädessä? Voiko ”pikku pomo” tehdä käytännön päätöksiä, mutta vastuu
rahankäytöstä on ”isolla pomolla”, jolla ei ole todellista tuntumaa tehtyihin
päätöksiin. Tehdäänkö hankintapäätöksiä myös toisten vastuulla oleviin
kustannuspaikkoihin?
Mielenkiintoista olisi myös tietää, miten vastuullisten
talous- ja hankintaosaaminen varmistetaan? Tällä hetkellä Liedon
henkilöstöpolitiikka ei mielestäni tue operatiivisen toiminnan vastuullista
taloudenpitoa. Esimerkiksi rekrytoinneissa ei tarvittavaa osaamista punnita
riittävästi. Ongelmia synnyttävät myös runsaat määräaikaiset työsuhteet, jotka
altistavat viestikapulan katkeamiseen.
Toivottavasti uusi valtuusto kysyy, ketkä ovat
tilivelvollisia ja mitä tilivelvollisuus tarkoittaa -
oikeasti. Syyllistämättä ketään erityisesti on tarpeen tarkentaa, mikä
on keskushallinnon vastuu riittävän, oikean ja oikea-aikaisen taloustiedon
tuottamisessa. Myös luottamushenkilöiden seurantavastuuta on syytä korostaa.
Enkä veronmaksajana voi olla kiinnittämättä huomiota lisäksi
siihen, millainen on Liedon toimintakulttuuri talousasioissa. Onko pelin henki
edelleen se, että ”jos rahat eivät riitä, pyydetään lisää”?
Päivi Vauhkonen, Lieto
Tarkastuslautakunnan jäsen 2001 - 2008
Julkaistu Turun Tienoossa 19.3.2013