Virkamiesten
laatima raportti kuntajakoselvitysalueista julkaistiin 7.2.2012. Sen jälkeen on
useassa keskustelussa viitattu raporttiin ja jotkut henkilöt jopa repineet
siinä olevan kartan julkisesti. Mutta ovatkohan ihmiset oikeasti tutustuneet
niihin faktoihin, joita raportti käsittelee?
Ydinkysymys
kuntauudistuksessa lienee se, miten kuntien elinvoimaisuus ja kyky tuottaa
julkisia palveluita turvattaisiin tulevaisuudessa. Tutustuttuani
selvitysalueista laadittuun raporttiin havahduin, miten tarkkaa työtä siinä oli
tehty ja miten olennaisista asioista siinä selostetaan. Raportti on mielestäni
asiallista, mutta karua luettavaa.
Selvitysalueraportissa
kerrotaan monista tekijöistä, jotka kuvaavat kunkin kunnan tulevaisuusnäkymiä.
Myös talouden pelimerkit on käsitelty havainnollisesti, kuten
- - tuloveroprosentti
(onko veroprosenttia varaa tarvittaessa korottaa),
- - velkaantuneisuus
(onko varaa ottaa mahdollisesti lisää lainaa) ja
- - alijäämä
(miten paljon menot ovat ylittäneet tulot vuosien varrella).
Raportissa väännetään rautalangasta myös
kunnan väestön huoltosuhteen muutosnäkymiä ja muita olennaisia asioita, jotka
kuvaavat, miten tulojen ja menojen suhde kehittyy.
Paperissa
tarkastellaan myös selvitysalueittain, miten kunnat järjestävät nykyisin lakisääteisiä
tehtäviään. Esille tulee erilaisia kuntien välisiä yhteistyökuvioita, jotka
vahvistavat päässäni olevaa kuntakarttaa. Näen siinä kuntien lisäksi useita
erilaisia piirejä ja muita kuntajoista irrallaan olevia alueita, joiden sisällä
kuntalaisten palveluita järjestetään. Jo tälläkin hetkellä on esimerkiksi
erikoissairaanhoidon, kehitysvammahuollon, ympäristöterveyshuollon, jätehuollon
tai sosiaali- ja terveyshuollon piirejä, joita kuntalaiset eivät juurikaan näe
palveluita käyttäessään. Vastaavasti kuntaraja voi jossakin kylässä olla kuin
Berliinin muuri, jota kuntalainen ei millään voi ylittää julkisia palveluita
tarvitessaan.
Kuntahan on
ihmisten luomus ja kunnan tehtävät ovat muuttuneet vuosien saatossa! Mielestäni
olisikin hyvä tässä kuntajakouudistuksessa keskustella erityisesti siitä, mikä
on kunnan tehtävä. Ehkä ensin pitäisi miettiä, mitä rajan sisään laitetaan,
kuin sitä, missä raja kulkee. Mitkä ovat sellaisia palveluita, joiden
järjestämisen pitäisi tapahtua nimenomaan kunta-nimisessä organisaatiossa ja
joiden järjestämisessä paikallisdemokratiasta olisi hyötyä?
Samalla olisi
hyvä pohtia sitä, millaista osaamista luottamushenkilöiltä ja virkamiehillä
pitää olla, jotta verovaroilla maksettavat palvelut järjestettäisiin
mahdollisimman tarkoituksenmukaisesti ja kustannustehokkaasti. Ratkaistava on
myös se, miten tarvittava osaaminen varmistettaisiin.
Päivi
Vauhkonen (kok.)
Littoinen
Julkaistu Turun Sanomissa 17.2.2012 ja Helsingin Sanomissa
Julkaistu Turun Sanomissa 17.2.2012 ja Helsingin Sanomissa
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti