KTM Niina Nurmi kirjoittaa (TS 23.7.2012) ansiokkaasti
terveydenhuollon yhtiöittämisen pimeästä puolesta tutkimuksensa pohjalta.
Toisaalta on tunnustaa, että kunnissa on jo pitkään ollut erityisenä haasteena
terveydenhuollon tehokas ja oikeudenmukainen järjestäminen kuntalaisille.
Toisaalta hän kuvaa tehokkuuden lisäämisen esimerkiksi yhtiöittämisen myötä
johtaneen joihinkin negatiivisiin muutoksiin, kuten työilmapiirin tai
asiakaspalvelun heikkenemiseen.
Tarve julkisen terveydenhuollon palveluyksikön yhtiöittämiseen
voi kehittyä auringossa paistattelun sijaan lainsäädännön hankalassa
ristiaallokossa, jossa puhaltavat samanaikaisesti työterveyshuoltolain,
hankintalain, kuntalain ja osakeyhtiölain tuulet.
Tilannehan saattaa syntyä kunnassa seuraavasti: Ensin kunnan
omalle henkilökunnalle hankitaan työterveyshuollon palvelut omasta
terveyskeskuksesta kilpailuttamatta. Sittemmin kunnan lakisääteiseksi
tehtäväksi annetaan työterveyspalvelujen tuottaminen oman kuntansa alueella
toimiville yrityksille ja yrittäjille. Tämän jälkeen kunta hankkii edelleen
työterveyshuollon palvelut samalta palveluntuottajalta, ja ulkopuolisille
yrityksille ja yrittäjille tapahtuvan myynnin kasvaessa kilpailuttamisvelvoite
laukeaa. Työterveyshuollon kilpailuttamiseen ei ehkä uskalleta lähteä noin
vain, sillä pelkona voi olla oman työterveyshuollon yksikön häviäminen
kilpailussa.
Mahdollista on toki myös, että oma työterveyshuollon yksikkö
voittaa tarjouskilpailun. Se voi tapahtua esimerkiksi halvempien myyntihintojen
ansiosta. Tähän lopputulokseen voidaan päästä myös, mikäli hankintapäätös
tehdään yksipuolisten tai väljien kriteerien valossa. Syynä voittoon voivat
olla myös edullisemmat myyntihinnat, jotka johtuvat mahdollisesti siitä, että
omistajakunta tukee tietäen tai tahtomattaan työterveyshuollon yksikköään. Tuki
voi tulla sitä kautta, että mahdollinen toiminnan tappio (= on eletty yli
varojen) jätetään omistajakunnan maksettavaksi tai että epäsuoria
hallinnollisia (esim. tietojärjestelmät) kustannuksia ei kohdisteta riittävästi
työterveyshuollon palveluille. Tuki voi tulla myös sitä kautta, että
julkisyhteisön myyntihintoihin ei yksinkertaisesti ole varattu riittävästi
katetta, jolla turvattaisiin työterveyshuollon yksikön investoinnit ja
kehittäminen. Toki oma julkinen työterveyshuolto voi myös oikeasti olla
hankintakilpailun paras.
Työterveyshuollon yhtiöittäminen saattaa olla siis seurausta
julkisyhteisön kilpailuttamisvelvollisuudesta. Yhtiöittämisellä pyritään
saamaan palveluiden tuottajalle paremmat edellytykset pärjätä
liiketoimintaperiaatteella toimivien terveydenhuollon yhtiöiden rinnalla.
Parempia toimintaedellytyksiä tavoitellaan selkeämmän taloudenpidon,
joustavamman päätöksenteon ja normaalien liiketalouden pelimerkkien, kuten
markkinointimahdollisuuksien (kilpailuneutraliteetin sijaan) kautta. Voitaneen esittää, että yhtiöittämisellä
tavoitellaan kestävämpää tuottojen ja kulujen välistä suhdetta eli
tuottavuutta.
Julkisyhteisön tuottavuuden parantaminen pitäisikin olla
koko vastuullisen henkilökunnan yhteinen pyrkimys. Jos palkat ja muut kulut
maksetaan veronmaksajien euroilla, tulee mielestäni meidän kaikkien kantaa
huolta siitä, miten huolella eurot käytetään.
Nurmen kirjoitus herättää paljon miksi- ja miten-kysymyksiä.
Yksi kysymyksistä liittyy siihen, että onko julkisessa terveydenhuollossa
riittävästi liiketoiminta- ja kehittämisosaamista, jota yhtiöittämiseen
tarvitaan? Vai ajetaanko siellä autoa ilman ajokorttia?
Päivi Vauhkonen, KTL (kok.)
Littoinen
Julkaistu Turun Sanomissa
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti